Websites over de Luchtvaart:
Flight Radar 24
Up in the Sky
Luchtvaart nieuws
PILOOT en vliegtuig
Luchtverkeersleiding Nederland
Schiphol Blogs
Vliegtuigen Spotter
Up in the Sky
Luchtvaart nieuws
PILOOT en vliegtuig
Luchtverkeersleiding Nederland
Schiphol Blogs
Vliegtuigen Spotter
Wist jij dat...
...het gat tussen klimaatschade en fossiele subsidie het grootst is bij de belastingvrijstelling voor lucht- en scheepvaart?
...slects 1% van de bevolking verantwwordelijk is voor 50% van de uitstoot van de luchtvaart?
...1 privéjet net zoveel uitstoot als 45.000 mensen gedurend hun hele leven?
...Transavia verantwoordelijk is voor 55% van alle nachtvluchten?
...de uitstoot van de kankerverwekkende stof formadehyde door Schiphol 2200x hoger is dan norm voor de industrie?
...de KLM een belastingschuld heeft van 1.3 miljard euro? ...een Embraer E2 het minste lawaai maakt en dat een Boeing 737 met 50% meer herrie het luidruchtigste is?
...slects 1% van de bevolking verantwwordelijk is voor 50% van de uitstoot van de luchtvaart?
...1 privéjet net zoveel uitstoot als 45.000 mensen gedurend hun hele leven?
...Transavia verantwoordelijk is voor 55% van alle nachtvluchten?
...de uitstoot van de kankerverwekkende stof formadehyde door Schiphol 2200x hoger is dan norm voor de industrie?
...de KLM een belastingschuld heeft van 1.3 miljard euro? ...een Embraer E2 het minste lawaai maakt en dat een Boeing 737 met 50% meer herrie het luidruchtigste is?
Het zou eerlijker zijn als voor de luchtvaart dezelfde regels gelden als voor andere vormen van vervoer:
dezelfde (of geen) belastingvoordelen, dezelfde (of geen) gedoog constructies en dezelfde (of geen) subsidies.
Dit alles uiteraard met handhaving van de reeds bestaande milieu regels.
Het is toch opmerkelijk dat een retourtje naar een willekeurige Europese stad met het vliegtuig veel goedkoper is dan met de trein.
Opvallend dat de media zich vreselijk opwinden over milieuvriendelijke fatbikes, terwijl er nauwelijks geklaagd wordt over de vele
sportvliegtuigjes die vrijwel dagelijks doelloos rondjes vliegen, geluidsoverlast geven en schadelijke stoffen uitstoten.
Zelf doen:
Krimp de Luchtvaart
SchipholWatch
Stop4deRoute
Overlast Schiphol melden
Vliegtuig herrie melden
Vliegtuig overlast melden
Bescherming tegen Vlieghinder
SchipholWatch
Stop4deRoute
Overlast Schiphol melden
Vliegtuig herrie melden
Vliegtuig overlast melden
Bescherming tegen Vlieghinder
Waarom...
...moeten pensioenfondsen hun aandelen Shell verkopen terwijl de overheid aandelen KLM bijkoopt?
...is kerosine belastingvrij maar worden benzine, diesel en LPG wel belast?
...mag Schiphol groeien zonder milieuvergunning, maar stuit krimp op juridische problemen?
...zijn er op de grond wel milieu zones, maar in de lucht niet?
...moet een van de kleinste landen van de EU een van de drukste luchthavens hebben?
...moeten autos al sinds 1992 loodvrij tanken maar mogen private jets en sportvliegtuigen nog steeds op loodhoudende kerosine vliegen?
...is een treinkaartje Eindhoven-Lissabon (€200,-) vier keer zo duur als een vliegticket (€50,-)?
...is kerosine belastingvrij maar worden benzine, diesel en LPG wel belast?
...mag Schiphol groeien zonder milieuvergunning, maar stuit krimp op juridische problemen?
...zijn er op de grond wel milieu zones, maar in de lucht niet?
...moet een van de kleinste landen van de EU een van de drukste luchthavens hebben?
...moeten autos al sinds 1992 loodvrij tanken maar mogen private jets en sportvliegtuigen nog steeds op loodhoudende kerosine vliegen?
...is een treinkaartje Eindhoven-Lissabon (€200,-) vier keer zo duur als een vliegticket (€50,-)?
Overlast van boven:
Luchtvaart in de toekomst
Meer ruimte voor F-35
Nog meer herrie 4e route
Oefening 4e route
Geluidshinder Schiphol
Indeling luchtruim
Groeiplan Luchtvaart
KLM wil nog meer groei
Herindeling luchtruim
Zorgen over 4e route
Kamervragen over 4e route
KLM levert niets op
Lijst met gifstoffen
Luchtruimherziening
Loodhoudende kerosine
Vlieghinder (Kennemerland)
Donderdorp (Zoekmachine)
Meer ruimte voor F-35
RTL Nieuws:
Nauwelijks milieuwinst 4e routeNog meer herrie 4e route
Oefening 4e route
Geluidshinder Schiphol
Indeling luchtruim
Groeiplan Luchtvaart
KLM wil nog meer groei
Herindeling luchtruim
Zorgen over 4e route
Kamervragen over 4e route
KLM levert niets op
SchipholWatch:
Kankerverwekkende stoffenLijst met gifstoffen
Luchtruimherziening
Loodhoudende kerosine
Diversen:
Over de luchtvaart (Rijmond)Vlieghinder (Kennemerland)
Donderdorp (Zoekmachine)
Twitter tags:
Meer informatie (in het engels):
Environmental Noise Directive (EU)
Aircraft noise (EU)
Aircraft noise levels (EASA)
Quietest Aircraft (AirInsight)
Aircraft noise (EU)
Aircraft noise levels (EASA)
Quietest Aircraft (AirInsight)
Verkiezingen...
Op 22 november 2023 mochten we weer stemmen. Lees nog even wat de pollitieke partijen van de luchtvaart vinden...
...Kieswijzer Luchtvaart
...Draagvlak Luchtvaart
...Partijen over Schiphol
...Kieswijzer Luchtvaart
...Draagvlak Luchtvaart
...Partijen over Schiphol
© 1998-2024 Skybird communications - modified: June 22, 2024 20:42:35